Obrazem: Detaily tanku PzKpfw IV

20.9.2015 – Tomáš Bártek
Grafika britského výtvarníka G. H. Daviese z roku 1942 věnovaná nasazení německého tanku PzKpfw IV v severoafrické poušti ukazuje nejen řez tímto ve své době obávaným strojem, ale také způsob, jak Němci tyto obrněnce převáželi a jak doplňovali palivo a munici. Jako vždy ji s několika málo výjimkami (převody jednotek) ponecháváme v původní podobě

Poprvé můžeme ukázat detaily interiéru slavného německého tanku PzKpfw IV, stroje, který nás v předchozích pouštních bitvách tolik potrápil. Výkon jeho 75mm kanónu totiž velmi překonával dvouliberní zbraně našich obrněnců a tuto nevýhodu se podařilo vykompenzovat až po příchodu amerických tanků General Grant.

PzKpfw IV má motor o výkonu 300 koňských sil (224 kW) umístěný vzadu. Pohání hnací hřídel, která jeho sílu přenáší přes převodovku do přední nápravy a hnacích kol. Vyzbrojen je 75mm kanónem s elektricky ovládanou spouští a převáží 100 kusů munice, dost pro nepřetržitou desetiminutovou palbu. Palivová nádrž, jejíž objem odhadujeme na pouhých 80 až 100 galonů (360 až 450 l), se nachází pod podlahou a na galon paliva (4,5 l) tank ujede podle terénu jednu až dvě míle (1,6 až 3,2 km).

Němci tak musí udržovat své zásobovací oddíly co nejblíže probíhajícím bojům. Tanky se musí čas od času kvůli doplnění paliva a munice z bojiště stáhnout. Neopouštějí jej však jednotlivě, ale po skupinách a během doplňování se o jejich bezpečnost stará velké množství protitankových a protiletadlových kanónů. Osádky zásobovacích nákladních automobilů se horečně pouštějí do práce, aby se tanky mohly co nejrychleji vrátit do akce. Tyto práce probíhají kdykoli je to možné, většinou pod rouškou noční tmy.

Němci si dali mnoho práce s vývojem svého transportéru tanků, který jejich obrněncům výrazně přidává na mobilitě. Náš výtvarník ztvárnil poslední model určený pro transport PzKpfw IV. Nízký přívěs má šestnáct kol. Při nakládce se zadní část transportéru shazuje na zem a kola vzadu se odpojí. Tank vjede nahoru a pak se kola, stejně jako zadek přívěsu, vrací do původní pozice.

Foto, ilustrace: 
Profimedia
Zdroj: 
2. světová září 2015
reklama